Utisci sa letovanja: Parga - dragi, ja i policija
02/04/2017 Tekst ažuriran 10/11/2020 Iskustva 3

Nakon više nedelja gledanja po netu jedva izabrasmo destinaciju za vatreno krštenje svake veze - PRVO, ZAJEDNIČKO LETOVANJE :) Romantična Parga, oblast Epir, mali, brdoviti gradić na Jonskoj obali.

Mi u srećnoj, dve godine dugoj vezi. Ja presrećna, očekujem romantičnu prosidbu na zidinama stare venecijanske tvrđave koja datira još iz XIII-og veka. Više puta rušena i obnavljana odolevala je napadima sa mora. Prostire se iznad grada, odakle se pruža prelep pogled na grad, pučinu i Valtos plažu. Zidine su odlična pozadina za slikanje, postoji i mala galerija sa slikama Parge nekad, koju treba obići i kafić za predah i kaficu. Kažu da postoji i tajni put do mora, ali mi ga, nažalost, nismo našli. Svako veče pre odlaska na večeru, svraćali smo do tvrđave, jer se tog pogleda, mira i lepote nismo mogli zasititi. Kao ni hrane...

Obišla sam dosta mesta u Grčkoj, ali takve hrane kao u Pargi nigde nema. Većina taverni je na šetalištu pored mora, ljubazni promoteri vas smeste na dok, posluže pićem i vrlo brzo nalaze mesto i vode vas do stola. Cene su malo jače, ali verujte mi, vredi svake pare. A uvek imaju i neku promociju tako da ima za svakog po nešto. Grci generalno oduševljavaju svojom ljubaznošću i neposrednošću. Kupe vas time i nije bitno da li je nešto skupo ili ne, vratićete im se uvek.

Sećam se jednog konobara sa dužom kosom, uvek vezanom u rep iz taverne Bacchos, koji je u stanju da vas prepozna među hiljadama turista koji su tu prošli tog dana. Dragi i ja smo veliki gurmani tako da smo svake večeri uživali u večeri pored mora i po kojoj čaši odličnog grčkog vina. To u suštini i jeste noćni život, jer u Pargi nema diskoteka niti nekog ludila noću. Elem, da se vratim na početak.

Odlučili smo da idemo na letovanje bez agencije. Našli smeštaj preko neta, uplatili depozit (najbolje i najpovoljnije u Komercijalnoj banci), vlasnici su nam poslali mail sa rezervacijom (obavezno odštampati i poneti), obezbedili sve papire, odgledali Sat patrolu dok je nismo naučili napamet. Za svaki slučaj smo kupili i Sat reviju i prateći njihova uputstva stigli bez problema. Mnogo su nam pomogli i forumi kao i sajtovi i grupe poput ove, jer čitajući njihove preporuke vrlo lako možete i sami naći smeštaj i pročitati korisne informacije o mestima koja posećujete.

Izuzetno je bitno da napomenem da je moj dragi jako veliki paničar, da je poštovao sva ograničenja i propise -više puta i previše, da smatra da nikako, ali nikako ne sme da siđe sa auto puta, jer možemo da zalutamo negde i  pauze su za njega luksuz i gubljenje vremena :D
Procenite sami kako izgleda 12-očasovni put sa jednom pauzom od pola sata i mojim konstantnim zvocanjem - bajno.

Nakon nekih 700 km. pred nama se pruža prelep prizor. Pogled na more, ulice pune divnog, mirisnog cveća, sunce.... PARGA.

Smeštaj smo pronašli iz prve iako su uličice toliko uzane i sve je nekako haotično kad ste prvi put tamo da imate utisak da se vrtite u jednom mestu. Avgusta je neverovatna gužva i preporučujem vile sa parkingom inače ste nadrljali. Svi vam kažu da imate javni parking, ali ne nasedajte. To je jedna mala površina na kojoj u sezoni nikad nećete naći mesto. Mi smo, naravno, morali da čekamo ispred parkinga kad neko izađe, jer kola moraju da budu na sigurnom i bezbednom mestu (što se kasnije ispostavilo kao tačno).

Prvog dana smo obišli gradsku plažu Krioneri i Piso Krioneri koja je u blizini. Nisu nam se nešto dopale, jer je na gradskoj velika gužva, a Piso Krioneri je šljunkovita, ali sa kristalno čistom vodom, pa ko voli... Preko puta gradske plaže je malo ostrvce sa crkvom, do koga može da se dopliva i koje noću, sa osvetljenjem, izgleda bajkovito.

Mi ga nismo posetili, jer ja nisam neki plivač, a već sam počela da sumnjam da bi me dragi ostavio negde na sred mora u grču, jer sam već uvidela da do romantične prosidbe neće doći i uveliko počela da zvocam. A da ne govorim o tome da dragi nije slep, a more je more....
I tako počeše i prve svađe :) :) :)  Sada mi je smešno, ali tada baš i nije bilo.

Sledećeg dana smo otišli na Valtos plažu i oduševili se. Uglavnom smo se tamo kupali. Valtos je prelepa, peskovita plaža, mada ima i šljunkovitog dela. Izuzetno dugačka plaža sa pogledom na tvrđavu i otvoreno more kao i ostrva Paxos i Antipaxos (izlet brodićem-ići obavezno). Od centra grada je udaljena oko 2 km, ali naš smeštaj je bio na pola puta tako da nam je bila blizu. Jedino što može da vas odvoji od Valtosa je put do tamo.

Prvo veeeliki uspon, a onda veeelika nizbrdica, eventualno možete i prečicom, ali onda vam ne ginu stepenice za koje sam sigurna da ništa strmoglavije na svetu ne postoji. Ali, cure, noge će vam nakon deset dana biti izvajane. Mi volimo da pešačimo tako da nam to nije bio problem (preporučujem par limenki hladnog Mitosa za usput kao i za plažu, jer kafići i restorani na njoj uopšte nisu jeftini).

A do tamo ima prelepih kamenih kućica, stepenica koje podsećaju na one na Santoriniju i predivnih, romantičnih restorana (ni to nije pomoglo a propo prosidbe) tako da vam taj put uopšte ne bude naporan već vrlo zanimljiv.

Jedan dan smo iskoristili za obilazak Lefkade, koju ne treba propustiti, jer je vrlo blizu oko 70 km. Prolazi se Preveza koja je takođe prelepa.
Na putu za Lefkadu se prolazi kroz tunel koji ide ispod nivoa mora i za koji se naplaćuje prolaz (oko 3 e). Na Lefkadi sam već letovala tako da smo znali šta treba obići. Jedan dan je za onako divno ostrvo malo, ali stigli smo na Porto Katsiki, Egremni, Katismu, Agios Nikitas i veče proveli u divnom Lefkasu. Ima tu još mnogo uvala, manjih i skrivenih plaža koje treba obići, ali za to je potrebno minimum 10-ak dana.

Sve je to bilo lepo dok onako umorni ne krenusmo nazad put Parge. U onom mraku se više nismo sećali ni puta, putokaze u mraku nismo ni videli, dragom se sočivo zaglavilo u oku tako da je vozio sa jednim okom, a nigde žive duše na putu. Tek po koji auto grčkih tablica koji nas koji poštujemo ograničenja pokušava da preleti (inače treba voditi računa, jer Grci stvarno ludo voze i uopšte ne poštuju propise).

Nekako pronađosmo Pargu i valjda od onog stresa zalutasmo kroz one sokake u centru. Ljudi moji, nit manjeg grada, nit više uličica, nit veće gužve. Dragi se iznervirao, pršti na sve strane. Kad se nekako dokopasmo parkinga, dragi reče da kola više ne mrda odatle.

Naredne dane smo iskoristili za izlete. Kod pristaništa, u centru se možete raspitati o izletima, a postoji i naše predstavništvo gde se možete informisati o turama sa našim vodičima. Obavezno treba ići na Krf, Paxos i Antipaxos, a za one koji ne idu kolima, a voleli bi da odu do Lefkade postoji i tura brodom do tamo. Cena se sada stvarno ne sećam, ali u avgustu je sve skupo i čini mi se da nije bilo jeftinijeg izleta od 30e po osobi.

Još nešto što nikako ne treba propustiti je Aheron, čuvena reka iz iz grčke mitologije koja je opisana kao kapija kraljevstva Hada. Prema legendi skeledžija Haron prevozio je duše mrtvih preko Aherona u carstvo Had. Takođe je u ovoj reci majka kupala čuvenog grčkog junaka Ahila, držeći ga za petu. Ova reka se smatra jednom od najčistijih u Evropi, a kristalno čista voda i zeleni pejzaži zaista oduzimaju dah.

Do reke se može otići brodićem iz Parge, kolima može čak do izvora ili sa nekom organizovanom turom autobusom. Pravi doživljaj je prošetati rekom, obuveni obavezno. Prolazi se kroz kanjon u kome postoji mnogo izvora jako hladne vode. U početku vam je jezivo hladno, ali se brzo naviknete, naročito kada vidite bake i deke koji koračaju bez problema. Postoji još jedan način da prođete rekom. To je jahanje konja sa vodičem, ali to smo ostavili malo hrabrijima od nas.

Kad sam uspela da nagovorim dragog da aktivira auto, otišli smo do Sivote koja se nalazi između Parge od koje je udaljena oko 20 km. i Igumenice. Sivota je malo ribarsko selo, ušuskano u prelepom malom zalivu sa arhipelagom koji čine nekoliko malih ostrvaca.
Na potezu između Sivote i Parge postoji mnogo manjih uvala sa kristalno čistom vodom i par prelepih, većih plaža. Trudili smo se da svratimo na svaku, ali to je prosto bilo nemoguće, jer ih ima previše i ne zna se koja je lepša.

Urbanija među njima, na kojoj ima dosta grka je Mikri ili Megali Amos (ne sećam se tačnog naziva). Plaža je ustvari ogromni bar, mnogo mladih ljudi, bistra voda, glasna muzika i uživancija. Nakon nje smo svratili na Sarakiniko i tu se najduže zadrzali. Mene je ta plaža kupila za sva vremena. Nije toliko velika, skroz je peščana, pesak je i u vodi, ima po malo talasa, ma milina jedna. Na plaži se nalaze i dve taverne koje spremaju fantastičnu ribu i razne morske specijalitete. A to je, uz čašu vina i grčku muziku uzivo, pravi užitak.

Elem, dođe i taj famozni, predzadnji dan letovanja. Mom dragom rođendan :)

Ja isplanirala ceo dan, iznenađenje, sve u detalje. Međutim... krećemo mi na plažu, kaže on "Ajde da obiđemo auto" (koji smo po povratku morali da ostavimo u nekoj uličici, jer mesta na parkingu nije bilo). Stižemo mi, vidim ja dragi menja boju, ona crna boja od sunca postaje u trenutku bela, preznojava se, a na kolima nema tablica, samo crvena čestitka.

Ja rekoh "Vidi, neko ti čestita rođendan!!!", ali vidim vrag odneo šalu, jer pogled u dragog mi ne beše baš prijatan. Čestitali mu rođendan sa 80e!

Sledi odlazak u policiju, inače su tamo jako ljubazni, malo je teže za sporazumevanje posto većina njih ne govori engleski, čak smo odveli gazdaricu da nam pomogne, kumili i molili, ali ništa. Platili smo pola cene i dobili tablice nazad. Čak su nam se i izvinili, jer tamo nećete imati nikakvih problema sa policijom čak i dozvoljavaju da se parkirate svuda, jer su svesni nedostatka parking mesta. Ali mi smo imali tu nesreću da je vlasnik neke kuće iz te ulice prijavio sve iz ulice i tamo je bila čitava hrpa skinutih tablica. A kako ih skidaju, ljudi moji, nemam pojma, ali mi smo ih dva sata nameštali.

Posavetovala bih one koji planiraju put Parge kolima, u sezoni da biraju smeštaj sa parkingom obavezno ili da uvek ostavljaju kola na parkingu. Ipak je moj dragi u pravu, u stranoj ste državi i ma koliko oni bili ljubazni uvek poštujte pravila.

Kasnije smo se odobrovoljili i rešili da poslednji dan, predveče, iskoristimo odlazak u Ali Pašinu tvrđavu vozićem. Vozić kreće iz centra, iznad gradske plaže i ide više puta dnevno. Vožnja je pravo uživanje.

Ali Pašina tvrđava se nalazi na oko 6 km od Parge između mesta Antuza i Agia. Izgrađena je kako bi Turci organizovali napad na Pargu, ali su se Grci sami iselili na Krf tako da do borbe nije došlo, ali je tvrđava u jako lošem stanju, jer su je Grci po povratku rušili u više navrata.
Sama tvrđava nije ništa posebno, ali put do nje, kroz maslinjake kao i pogled sa visine na otvoreno more i obližnja ostrva, zlata vredi.
Najlepši zalazak sunca, uz miris mora, maslinjaka i borova.

Parga je savršeno mesto za mlade parove, željne mira i romantike, a opet toliko aktivno i sa toliko sadržaja i mesta za obilazak da vam sigurno neće biti dosadno. U jeku sezone je malo skuplje i velika je gužva, ima dosta Nemaca i Engleza. More je po meni fantastično, a voda prijatno prohladna. Baš za osveženje. Parga je jednostavno savršena.

Nadam se da sam onima koji planiraju odlazak u ovo divno mesto malo pomogla. Pokušala sam da vam kroz malo duhovitosti i realnih situacija koje mogu da vam se dese na odmoru malo i opišem mesto koje je na mene ostavilo lep utisak i u koje bih se rado vratila.

A dragi i ja, pored svih nesuglasica ipak preživeli vatreno, prvo letovanje.  Preživeli i još par zajedničkih odmora (sad imamo iskustva pa se mnooogo bolje uklapamo). Naravno i ostala letovanja su provedena u Grčkoj, jer su nas Grci kupili za sva vremena. Svako mesto ima svojih čari, sva su lepa na svoj način, ali to prvo je nekako najslađe i uvek ga se rado i sa osmehom setimo.

Možda tada nisam dobila ono što sam silno želela (prosidbu), ali sada, par godina kasnije, moj najdraži pravi naš budući, zajednički dom, a ja bih volela da ga obradujem jednim Halkidikijem, u ime onog prvog, najslađeg...

Tijana Nikolić

Napiši komentar
871 Sandra Nikolic   03/04/2017
Super tekst, drugačiji i duhovit sa mnoštvom korisnih informacija.
938 Katerina Jevtić   09/04/2017
Tijana je tako opisala letovanje da vam uopšte ne trebaju druga iskustva Dakle, glasam za Pargu
970 Neda   11/05/2017
Zaljubljenik sam u Grcku. Od svoje druge godine letujem iskljucivo u Grckoj, sto bi se reklo prosla sam je uzduz i popreko ali do prosle godine nisam takve lepote videla i dozivela kao sto sam u Pargi. Savrseno, idealno, predivno, bajkovito mesto koje bih svima preporucila. U sali kazem da mi je Parga " unistila" zivot jer posle nje nemam nikakvu ideju gde bih otisla na letovanje tako da cu joj se rado vratiti i ove godine. Predivno☺

Najčitaniji tekstovi na našem sajtu