Uspomene iz Stavrosa... by Marina Damnjanović
06/03/2016 Tekst ažuriran 24/06/2023 Iskustva 3

Stavros – ribarsko selo u Solunskom okrugu mi pri svakoj pomisli na letovanje 2012. vraća divna sećanja pred oči i budi nostalgičan osećaj u grudima.

Na prvi pogled moji prijatelji nisu bili nimalo oduševljeni Stavrosom kada smo prvi put prošetali njegovim ulicama. Ali ja sam osećala da u njemu ima još nečeg, osim nekoliko ulica krcatih radnjicama i široke plaže. Kako su dani odmicali, tako nam je ovo mestašce otkrivalo svoj sjaj. Veliki broj suvenirnica, sa lepom robom i po niskim cenama. Marketi u letovalištu takođe nisu bili skupi ako se uporede sa onim u drugim mestima, pogotovo kada je o ostrvima reč.

Na ulazu u Stavros, u pravcu Nea Vrasne i Asprovalte, postoji veliki supermarket u kom smo se najčešće snabdevali po dosta nižim cenima. Preko puta njega se nalazi kineski tržni centar. U centru, oko velikog parka i dalje, nalaze se butici i ostale radnje koje su imale raznovrsnu ponudu garderobe po neverovatno niskim cenama. Kada se samo setim koliko sam odeće kupila plativši svega 2 ili 5 evra komad, 10 evra u vrh glave. Ne, nije bio uopšte loš kvalitet.

Tu u centralnom parku, noću je vrvelo od dece koja su želela vožnju luna parkom. Ima dosta klupica, a palme su izrasle dosta u visinu, što nije karakteristično za palme u Grčkoj koliko sam primetila. Duž cele plaže postoji stazica za šetnju, od jednog kraja Stavrosa u kome su blokovi vila i kuća, do drugog kraja koji završava šumom i parkom platana. Postoji mala luka i kej išaran interesantnim grafitima. Na plaži kod parka platana se nalaze kafići i barovi i tu je središte noćnog života. Moram upozoriti da ne očekujete mnogo od noćnog života. Veseli barovi su krajem avgusta bili više prazni nego puni, a na celi Stavros se posle ponoći spusti tišina.

Plaža je tu uža, prekrivena ležaljkama i suncobranima, sa kamenjem i ježevima koji se često javljaju, pogotovo noću. Postoji jedan deo gde more zapljuskuje stenovitu obalu. Tu je lepo doći i u senci drveća udisati slani vazduh, osetiti silinu mora pri udaru u kamen. Tu sam pronašla onu vrstu školjke koja stvara iluziju da možete oslušnuti zvuk mora, ako je prislonite uz uho. Mi smo radije boravili na plaži koja se nalazi na suprotnom kraju letovališta. U tom delu je široka, pesak je jako sitan. Peska ima i u vodi, nema kamenja. Hodaćete dosta kroz vodu dok konačno ne naiđete na dubinu.

Voda je uglavnom bila mirna i naravno čista. Bilo je mreže i za odbojku na plaži. Tu smo voleli da provodimo najveći deo dana, ali i dve večeri. Prvi put kada smo pravili logorsku vatru na plaži, posle verovatno 3 sata zabave bili smo oterani od strane čuvara dnevnog bara. Stoga smo naredni put otišli na sam kraj Stavrosa i tamo smo srdačno dočekani od strane Grka koji je radio u nekom baru na plaži. Bili smo pozitivno iznenađeni njegovim gestom da smo ga častili pićem.

Kažu da je najbolja hrana kod Lefterisa. Samo pomenite njegovo ime i svi će znati gde da vas upute. Ovaj Grk, koji je i gazda i menadžer svoje taverne, nas je jako prijatno ugostio i uslužio. Zna srpski, tako da nije propustio da malo posedi sa nama i našali se. Popust kod njega nam je omogućila agencija preko koje smo došli, ali i bez toga bi cena bila sasvim prihvatljiva. U Stavrosu sam probala neke od najlepših sladoleda u Grčkoj. Izbor je bio ogroman.

Jednog prepodneva smo rešili da odemo do Starog Stavrosa. Dobili smo uputstva od svog vodiča kako da stignemo do tamo. Bio je četvrtak, a tog dana je najveća ponuda na pijaci. Iz centra Stavrosa smo skrenuli ka šumovitim brdima. Put sve vreme ide uzbrdo, pod sve većom kosinom, strašno otežavajući kretanje. Međutim, život Grka se i tu odvojao sasvim normalno, nizale su se kuće, vozila su jako sporo promicala kraj nas. I tako sve do prelepog vidikovca.

Na pola puta do vidikovca nalazi se stara crkva, a iza nje pijaca. Bilo je u ponudi svega, od voća i povrća, raznih vrsta maslina i sireva, do garderobe i torbi i stvarčica za kuću. Zaista može lepo da se pazari. Nismo se tu preterano zadržavali, jer nam je krajnji cilj bio da se uspenjemo do vidikovca. Pred nama se ukazao veličanstven pogled. Celi zaliv, Stavros, i okolna mestašca bili su pod nama. More se plavilo, nebo je takođe bilo vedro i baršunasto, krovovi kuća su razbijali dominaciju plave boje. Gledali smo nemi i zadivljeni. Posle dužeg predaha, teška srca smo krenuli nazad ka gradu. Bilo je potrebno oko pola sata hoda da se spustimo.

Iako je Solun gotovo u neposrednoj blizini, nismo bili naročito rešeni da se odvojimo od plaže i provedemo jedan dan tamo, ali bih svakako preporučila taj mali izlet. Postoji autobus koji tokom celog dana kruži do Soluna i nazad. Isto tako, postoji autobus koji vozi do Nea Vrasne i Asprovalte. Mi smo rešili da odemo u Asprovaltu, jer smo iz njenog pravca jedno popodne videli delfine kako u daljini iskaču iz vode.

Na autoputu, blizu Vrasne se nalazi Lidl. Petnaestak minuta vožnje od naseg Stavrosa se nalazi Asprovalta. Ona je primetno skuplja, i manji je izbor svih vrsta radnji i marketa. Ima veliko šetaliste uz plažu, a glavna ulica u kojoj staje autobus je oivičena sa dva drvoreda. Iako je šljinkovita, plaža je bila cista i siroka. Međutim, dva-tri metra od obale, voda nam je već dosezala do grla. Bila je čista, za nijansu hladnija. Na suprotnoj strani zaliva smo ugledali naš Stavros. Kuće koje su načičkane od obale ka visini, u brdo, obrazujući nekakvu piramidu.

Stavros najčešće preporučuju porodicama, ali ne bih se složila sa tim. Mislim da je jednako pogodan i za mlade ljude koji žele da se odmore od svetla grada, uživaju u divnom moru i prirodi. Sve to po pristojnoj ceni. Nadomak je pomenuti Solun, u kome se sigurno mnogu naći mnogi zabavni sadržaji.

Marina Damnjanović

Pridružite nam se i pratite važne i korisne info iz Grčke!

Grčka Info na Instagramu - uživajte u lepotama Grčke

Facebook grupa "Grčka Info" - pitajte druge turiste i diskutujte o Grčkoj

Viber grupa "Grčka Info" - budite informisani

Viber grupa "Grčka Info smeštaj" - pratite najbolje ponude smeštaja

Napiši komentar
172 Jelena Mitic Ex Boskovic   29/10/2016
U Stavrosu sam sa porodicom letovala ove godine i slozili smo se da je to prvi i poslednji put. Plaza uzas koliko je prljava, voda isto, vetar nije prestao da duva, komarci u nenormalno velikom broju (ako se ne opremis autanom, raidom i ostalim sredstvima ne mozes da prosetas). Grad nista posebno, nacickane radnjice u kojima je kineska roba. A da ,i copori pasa koji jurcaju u sred grada, strasno!! E sad sto se tice plaze, mozda ima i lepsih, mi smo bili sa petomesecnom bebom i nismo mogli mnogo da istrazujemo, ali ono sto sam ja videla meni licno, a i ljudima iz vile u kojoj smo letovali nije se dopalo. Eto to je neko moje iskustvo, uglavnom Stavros vise ne!
653 Nataly   06/03/2017
U Stavros nikad vise! Slazem se sa prethodnim komentarom. Komarci od kojih se svaka vecernja setnja pretvara u pakao, horde pasa lutalica koji vas prate ako slucajno zalutate u neku sporednu ulicu, pogotovu ako nosite hranu. Kao mala sam sa roditeljima letovala u Aspravalti pa sam vodjena razmisljanjem da se za 15 godina nesto promenilo i da su to sad prava turisticka mesta uplatila sam letovanje. Moram da kazem da se nista nije promenilo. I klupe u parku i igraliste za decu isto, staro zapusteno. Kao da hiljade turista ne dolazi svake godine. Kartonske tezge ispred prodavnica, deluje siromasno, jeftino. Ali svakako najgori utisak su komarci. Mi smo potrosili 40eura na autane i zujaluce za komarce. Nedopustivo za turisticko mesto.
1410 Jelena   20/02/2018
Stavros vidjen mojim ocima. Citam predhodne komentare i ne mogu da se ne zapitam odakle su. A da se ne zapitam sta ljudi ocekuju od letovanja. Tacnije zasto se ne raspitaju gde idu. Stavros je jedno sasvim normalno mesto za normalne ljude. Ja sam bila sa dvoje male dece i mogu reci da je bilo divno letovanje za malo novca. Ako neko nema mnogo a zeli sa svoju decu negde odvede na more sa Sravrosom nems greske

Najčitaniji tekstovi na našem sajtu